[2.-09+10.] Библијска повест о прародитељском греху (обрада и утврђивање) [шк.2021/22.]

Поставио Smesko i Cvrckovi на дан
Број Наставне јединице:
Предвиђени термини за онлајн обраду лекције по одељењима/групама
(одељења/групе без датог термина ову лекцију обрађују у школи).
Додатна напомена за термине реализације:
 
II-6 + II-7 _ А група - период обраде:  15-21. новембар 2021.
II-6 + II-7 _ Б група - период обраде:  22-28. новембар 2021.
II-8 + II-11 _ Б група - период обраде:  16-22. новембар 2021.
II-9 _ Б група - период обраде:  16-22. новембар 2021.
II-10 _ Б група - период обраде:  16-22. новембар 2021.
 

 

Задаци за овај час

 

За овај час имате задатак да:

     1) прочитате друго и треће поглавља из књиге Постања (илити Прве књиге Мојсијеве) где нам је дат опис првородног греха људског (дат је примарно у 3.поглављу, али нам и 2. поглавље даје увод у читаву причу).

     2) да ми потом одговоре на постављена питања (дата овде испод снимка) пошаљете (или на мејл, или преко платформе за онлајн наставу коју наша школа користи, или преко контакт блока овде на сајту).

 

 

За овај час треба да прочитамо треће поглавље из књиге Постања (илити Прве књиге Мојсијеве) где нам је дат опис Прародитељског греха и човековог изгнања из раја.
Ово је текст који ћемо током наредних часова детаљније проучавати и који ћемо током редовних часова у школи кроз и ваша разна питања гледати да што квалитетније приближимо и појаснимо.
 

(Препорука је да се пре читања овог текста подсетите описа стварања света и човека описаних у 1. и 2. поглављу, које имате дате у двочасу:
"'Стварање света' и 'Стварање човека по икони и подобију Божјем'"
.)

 

 

Опис прародитељског греха човековог из (2. и) 3. поглавља књиге Постања (=Прве књиге Мојсијеве)

 

Глава 2. Завршетак стварања – човек и жена – Рај у Едену


1. И свршише се небо и земља, и сва војска њихова.

2. И сврши Бог у дан седми дело Своје, које је чинио; и почину у дан седми од свег дела Свог, које је чинио.

3. И благослови Бог дан седми и посвети га, јер је у њему починуо од свег дела Свога, које створи Бог творећи.

4. Ови су родослови (=постања) неба и земље, при стварању њиховом, у дан када сазда Господ Бог (Јахвех Елохим) земљу и небо.

5. И свако растиње пољско још не беше на земњи, и свака трава пољска још не растијаше, јер Господ Бог још није пустио кишу на земљу, и човека не беше да обрађује земљу.

6. И пара од воде подизаше се са земље и орошаваше све лице земље.

7. И сазда Господ Бог човека (ха-адам) од праха земаљског (ха-адама), и удахну у лице његово дах живота, и поста човек душа жива.

8. И засади Господ Бог врт у Едену, на истоку, и постави тамо човека, којега сазда.

9. И произрасте Господ Бог из земље (=тла) свако дрво, пријатно за гледање и добро за јело, и дрво живота усред врта, и дрво познања добра и зла.

10. А река излажаше из Едена да напаја врт; и одатле се раздвајаше и биваше у четри почетака (река).

11. Име је првој Фисон (Пишон), она окружује сву земљу Хавила, тамо где је злато,

12. и злато оне земље је добро; тамо је бделиум и камен оникс.

13. А име друге реке је Гихон, она окружује сву земљу Куш (=Етиопију).

14. И име треће реке је Тигар (Хидекел), она протиче на исток Ашура (=Асирије). И река четврта, она је Еуфрат (Перат).

15. И узе Господ Бог човека. и постави га у врту Еденском да га обрађује и чува га.

16. И заповеди Господ Бог човеку, говорећи: ''Од сваког дрвета врта можеш јести,

17. а од дрвета познања добра и зла, нећеш јести од њега; јер у који дан једеш од њега, смрћу ћеш умрети.''

18. И рече Господ Бог: ''Није добро да човек буде сам; начинићу му помоћника према њему.''

19. И сазда Господ Бог од земље све животиње пољске и све птице небеске, и доведе их човеку да види како ће их он назвати; и како је назове човек – сваку душу живу, то је име њено.

20. И назва човек имена свој стоци и птицама небеским и свима животињама пољским; и човеку се не нађе помоћник према њему.

21. И наведе Господ Бог дубок сан на човека, и он заспа; и узе једно од ребара његових, и затвори месо(м) на том месту.

22. И изгради Господ Бог ребро, које узе од човека, у жену, и доведе је човеку.

23. И рече човек: ''Она је сада кост од костију мојих и тело од тела мога. Она ће се звати жена (иша), јер је од мужа (иш) узета она.''

24. Зато ће оставити човек оца свога и матер своју, и прилепиће се жени својој, и биће они у једно тело.

25. И беху обоје њих наги, човек и жена његова, и не стиђаху се.

 

Глава 3. Човеков грех и изгнанство из раја. Прво обећање спасења


1. А змија беше лукавија од свих звери пољских, које саздаде Господ Бог. И она рече жени: ''Је ли заиста рекао Бог: 'Не једите од сваког дрвета у врту'?''

2. И рече жена змији: ''Од плодова дрвета (=дрвећа) овог врта можемо јести,

3. а од плода дрвета које је усред врта, рече Бог: 'Не једите од њега, и не дотичите га се, да не умрете'.''

4. И рече змија жени: ''Нећете смрћу умрети,

5. јер зна Бог да у дан када окусите од њега, отвориће се очи ваше, и бићете као богови, знајући добро и зло''.

6. И виде жена да је дрво добро за јело, и да је оно пријатно очима, и да је дрво пожељно ради знања; те узе од плода његовог, и једе; и даде такође мужу своме са њом, и он једе.

7. И отворише се очи њих обоје, и познаше да су они наги; и сашише лишће смокве и начинише себи прегаче.

8. И чуше глас Господа Бога ходећега у врту у прохладу дана (=предвече), и сакри се човек и жена његова од лица Господа Бога усред дрвета врта.

9. И позва Господ Бог човека и рече му: ''Где си?''

10. И он рече: ''Глас Твој чух у врту, и уплаших се, јер сам наг ја, и сакрих се''.

11. И рече (Бог): ''Ко ти каза да си ти наг? Ниси ли јео од дрвета, за које сам ти заповедио да не једеш од њега?''

12. И рече човек: ''Жена коју си дао са мном, она ми даде од дрвета, и једох''.

13. И рече Господ Бог жени: ''Шта си то учинила?'' И рече жена: ''Змија ме превари, те једох''.

14. И рече Господ Бог змији: ''Зато што си то учинила, проклета да си ти међу свим животињама, и међу свим зверима пољским! На стомаку твоме ходићеш и прах (земље) јешћеш све дане живота твога.

15. И непријатељство ставићу између тебе и жене, и између семена твога и семена њенога: Оно ће ти газити главу, а ти ћеш га уједати за пету''.

16. (А) жени рече: ''Умножавајући умножићу муку твоју и бременитост твоју; с трудом ћеш рађати синове, и ка мужу твоме биће стремљење твоје, и он ће господарити над тобом''.

17. А човеку (адам) рече: ''Зато што си послушао глас жене твоје, и јео од дрвета, за које сам ти заповедио, рекавши: Нећеш јести од њега! – проклета земља (ха-адама) због тебе! С муком ћеш се хранити од ње све дане живота твога;

18. и трње и чкаљ ће ти израстати, и јешћеш траву пољску.

19. У зноју лица свога јешћеш хлеб, док се не вратиш у земљу (ха-адама) јер си од ње узет. Јер си ти прах и у прах ћеш се вратити''.

20. И назва човек (ха-адам) име жени својој Ева (Хавах), јер она би мати сваког живог.

21. И начини Господ Бог човеку и жени његовој хаљине кожне, и одену их.

22. И рече Господ Бог: ''Ево, човек поста као један од Нас, знајући добро и зло! И сада, да не пружи руку своју и још узме с дрвета живота и једе, и живи довека!''

23. И одасла га Господ Бог из врта Еденског, да обрађује земљу, од које је узет.

24. И изагна човека, и постави на истоку врта Еденског Херувиме и пламени мач који се вијаше, да чува пут ка дрвету живота.

 

(Текст из књиге Постања је дат у прилагођеној форми на основу превода владике Атанасије (Јевтића) из књиге: "Свето Писмо Старог Завета-Савеза - књ.1: Књига Постања (Упоредни превод са јеврејског (МТ) и грчког (LXX) са краћим схолијама (=објашњењима))", Београд 2004.)

 

 

/*** Питања уз прочитан текст:

1. Како се звало дрво са кога је човеку било забрањено да једе?

2. Које је дрво било усред рајског врта?

3. Шта мислиш, ко је оличен у лику змије (=кога представља змија), тј. ко куша човека (Еву)?

4. Ко је први од људи одступио од Бога?

5. Да ли је грех одступања од Бога био само Евин грех или је био и Адамов?

6. Која је Божија казна (проклетство) било дато Еви за одступање од Бога?

7. Која је Божија казна (проклетство) било дато Адаму због одступања од заповести Божије?

 

 

  ----------------------------------------------------

/*** Нека појашњења:

1. Појам "дан" у књизи Постања (јеврејски појам "јом")

Када се у опису стварања каже како је Бог створио свет за 6 дана (а 7. одмара) - имајте у виду следеће.
У јеврејском оригиналу је употребљена јеврејска реч "јом" која има више могућих значења: дан (у смислу 24 часа), временски период.
У преводу на српски језик је употребљена реч "дан" која мало уводи забуну у тумачење и значење читавог овог описа, јер ми онда одмах (у складу са значењем речи "дан" у српском језику) то тумачимо да је Бог буквално за недељу дана (тачније 6 дана) комплетирао стврање света и човека.

Међутим, далеко боље би било да смо задржали у преводу "временски период" и тада бисмо пуно лакше ово разумели.

Наиме - писац описа Стварања света нема намеру да иде у научно прецизне описе - да је Бог тачно за 6 пута 24 часа комплетирао стварање! Писцу је поента да нагласи премудрост Божију која се огледа у постепеном стварању кроз 6 временских периода (који ни писац ни ми не знамо колико су тачно трајали - то писцу није уопште битно!) свега створеног! - Од основног ка комплекснијем. Прво ствара услове за живот, па тек потом комплексније организме и сл., јер да је рецимо човека створио првог "дана"/периода - човек не би могао да опстане - јер му није припремљено окружење за опстанак (нема хране, пијаће воде, ...).

Тако да је поента да Бог ствара свет и човека у 6 временских периода, а колико су они трајали (6 секунди (Господ је свемогућ и да је размишљао о некој брзини - 6 дана му је и превише!), 6 дана, 6 година, 6 000 година, ...) - ми не знамо и није нам то уопште битно овде.

Видећете кад стигнемо детаљније о томе на часу: када тако сагледамо читав процес стварања (да су то 6 постепених времеснких периода недефинисаних прецизно по свом трајању) - уз пар појашњења (опет на часу!) - опис дат у Светом Писму и оно што нам наука говори (којим редоследом се развијао живот на земљи (прескочите за сада оног "несретног мајмуна" wink и питање да ли је човек настао од мајмуна или не)) - уопште нису у раскораку.
Једино питање где се поставља разлика је: Да ли је читав тај процес настао случајно или га је покренуо и водио премудри Бог!?
Но, одговор на то вечито питање изискује искључиво веру (ту нема никаквих научних доказа, само предпоставки!) - тако да поједини научници (и људи) - верују да је то било случајно, али исто тако многи научници (и ми верујући) верујемо да иза свега тога стоји Бог.

2. Адам (=Земљанко)
Адам је опште име за човека, а потом и лично име првог човека. У преводу са јеврејског значи "земљанко", тј. "онај који је од земље начињен". Та повезаност појмова човек и земља од које је створен се види у јеврејском оригиналу, где се прах земаљски назива "ха-адама" а одатле је изведен потом назив за човека (и лично име првог човека) "ха-адам".
3. Муж (иш) и жена (иша)
За разлику од српског језика где не видимо ту повезаност, у јеврејском језику се очувала веза са описом стварања мушког и женског - наиме, муж се назива "иш" а одатле изведено - жена је "иша".

 

 

 

Намењено за одељења (шк.2021/2022.):